Onežimo svet.

  .  

Ljubim tiste, ki sanjajo o nemogočem.

Jasa 

 

Goethe 

Primer: Kranjski vrtci, Enota Čirče

Opis opravljenega projekta - S pikapolonico na zeleno jaso

zapisala: dipl. vzg. Jana Teran

foto: pom. vzg. Monika Traven

Kranjski vrtci, Enota Čirče

 

S pikapolonico na zeleno jaso v besedi in sliki

 

Naša narava je le ena …

Dobili smo jo od naših staršev, babic, dedkov in zgolj čuvamo jo za naše otroke, vnuke …

  

Pomembnost ekološkega osveščanja

V naglici današnjega časa je ekološka osveščenost zgolj v naših glavah, konkretno ekološko osveščeno vedenje pa, če se le da, prelagamo na jutrišnji dan.

 

Kaj hitro nam »zmanjka« časa za ločevanje odpadkov in malokdaj se zamislimo, da je kilogramski piščanec pakiran v obilico plastike in stiropora in da je ena cenena šumeča pijača nemara cenejša od svoje embalaže.

 

In če bomo z ekološkim osveščanjem začeli na samem začetku - torej pri otrocih v vrtcu - še obstaja upanje, da bomo rešili naš planet. A najpomembnejše se mi zdi, da začnemo doma, v družini, vrtcu, na lokalni ravni, šele nato se bomo lahko širokoustili, da smo reševalci planeta.

 

Projekt S pikapolonico na zeleno jaso

V našem majhnem vrtcu (dva oddelka), smo v začetku šolskega leta pristopili k projektu društva Jasa, z namenom osveščanja otrok o nepravilnem, neodgovornem ravnanju ljudi z naravo in njenimi naravnimi viri. Ob tem smo ozavestili našo odvisnost od električne energije, ki pa jo žal prekomerno ali pa neracionalno izkoriščamo. Rešitve smo iskali ob spoznavanju alternativnih, obnovljivih virov.

 

Mavrica

Torej na začetek. V začetku šolskega leta smo dobili v branje zanimivo knjigo: Pikapolonica na prašni cesti (več avtorjev) in si kot naj-zgodbico izbrali Zgodbo o mavrici.

 

 Ob mavrici

 

Malce težko vsebino za predšolske otroke smo vzgojiteljice skušale približati, na kar se da enostaven, pa še zabaven način:

  • risali smo jo v različnih tehnikah,
  • spoznavali in poimenovali njene barve,
  • jo z ogledalom in vodo naslikali na strop igralnice.

 

Kaj hitro so otroci razumeli, da smo ljudje veliki izkoriščevalci in materialisti (čeravno bi na mavrici tudi mi radi imeli otroško igrišče), da pa je mavrica nekaj, česar se ne moremo dotakniti in je na nebu zgolj zato, ker je ta pojav igra narave in dana ljudem v občudovanje.

 

Sonce

Tako smo naleteli še na druge pomembne naravne pojave, ki jih pa lahko izkoriščamo. Najprej toploto in svetlobo sonca:

  • opredelili smo pomen sonca (svetloba, toplota, energija),
  • razpravljali kaj bi le počeli, če bi sonce za vedno ugasnilo:
    • To bi bilo pa zelo čudno - Žan
    • A bi se z baterijami igrali? - Luka
    • Potem bi morali pa samo spat - Maja
    • Najbrž bi umrle vse rože - Manca
  • pomen sonca smo spoznali s poskusom: v zaboj brez svetlobe smo za kak teden dali zeleno rožo in postala je prav žalostna na pogled,
  • sonce smo »ulovili« tudi v solarno lučko, ki nam je v bodoče svetila pri počitku. To se je otrokom zdelo skrajno zabavno. Sonce smo ujeli in ga imamo v igralnici!!!

 

Voda

Ob precejšnji, neracionalni uporabi vode smo ugotovili, da bi nam nemara nekoč lahko le-te zmanjka. Kaj bomo pili, kako se umivali, kuhali …?

  • Dobro bi bilo, če bi z vodo vsaj malce varčevali, je bila naša ugotovitev,
  • poslej smo dosledno zapirali vodo po umivanju, ob umivanju zob nam ni tekla v nedogled,
  • začeli smo loviti tudi deževnico in zdaj z njo zalivamo naše rože,
  • zavzeli smo »kritično« stališče (ker smo o vodi naključno razpravljali prav v času velikih poplav v Selški dolini): vode je velika moč, treba jo je spoštovati ter
  • prišli do spoznanja: ker bomo nekaj vode privarčevali, bo nekaj več energije za poganjanje mlinov in je ne bo zmanjkalo za življenje vseh živih bitij.

 

Veter

Tu je še veter, ki nam prijetno pihlja okrog glave in nas hladi.

  • Seveda, so ugotavljali otroci: suši perilo, pospravlja smeti, poganja jadrnico …,
  • izdelovali smo vetrnice in
  • se spomnili na ljudsko pesem: Barčica po morju plava in
  • smo naredili še ladjice iz časopisnega papirja.

 

Izdelava plakata

Da le ne bi vsega sproti pozabili, pa da bi spotoma obveščali še starše, smo z otroki izdelovali plakat, ki je bil vedno na ogled.

 

Še nekaj izobraževalnih delavnic

Naša spoznanja o naravnih, obnovljivih virih energije smo podkrepili s konkretnimi dejanji:

  • ogledovali in uporabljali smo ekološke otoke v naši okolici,
  • v vrtcu smo izdelali mini ekološki otok za ločeno zbiranje odpadkov,
  • odpadno embalažo smo predelovali v uporabne predmete (lutke, inštrumente, lončke za svinčnike, čebelice …),
  • z lesnimi odpadki, ki nam jih je dal mizar, smo spekli obilico kostanja,
  • z zbiralno akcijo odpadnega papirja smo rešili vsaj eno drevo (zbrali smo 1960 kg papirja), pa še zaslužili smo avtobusni prevoz v Kekčevo deželo,
  • izdelovali smo recikliran papir,
  • v plastični steklenici smo naredili prikaz čiščenja vode,
  • očistili smo »naš gozd«: gozd v katerem se običajno igramo je bil resnično vse prej kot čist in prijeten, z malo čistilno akcijo je pa postal lep in varen,
  • na dan zemlje, 22. aprila, smo ob sodelovanju z našo krajevno skupnostjo posadili drevo na igrišču ter
  • za starše in obiskovalce pripravili razstavo s predstavitvijo projekta,
  • vsi sodelujoči otroci so pa od Društva Jasa prijeli izvod Zgodbe o knjigi.

 

Za konec

Na koncu ne morem reči: Zaključili smo akcijo! - Ne, na začetku smo!!! To kar smo se naučili v vrtcu tudi izvajamo. Naše ravnanje bo dolgoročno pozitivno delovalo na nas, naše znance, prijatelje, starše … Predvsem pa na naravo.

urejanje strani